Publikaci Tanec obrů vydala
Academia, nakladatelství Akademie věd České republiky roku 1996 v Praze.
Fotografie v knize pocházejí z archivu autora a ostatní ilustrace je
dílem Elišky Sklenářové. Fotografie jsou umístěny na voskových listech
uprostřed knížky. Ilustrace se nacházejí v každé kapitole na stránkách
knihy.
Kniha
je rozdělena na Předmluvu, Tři informace úvodem, Knihu první a Knihu druhou,
Tři úvahy závěrem, A úplně nakonec a jako poslední je v knize umístěn
Rejstřík.
V Předmluvě
autor vysvětluje, že kniha chce být systematickým průvodcem po světě velkých
kamenů a ukázat podstatné složky, které tento svět vytvářejí.
První
informace úvodem se jmenuje O kamenech. V této kapitole se dočteme příběh kronikáře
a o stádiích poznání. Lidé nejdříve věřili v čarovnou moc balvanů. Později
to byla díla bytostí nadaných
kouzelnou silou a nakonec, že je kameny mohli
postavit lidé. Druhá informace je o Obrech. Vypráví o obrech, trpaslících,
vílách, čertech, zkamenělcích, osobách z podsvětí a cizích národech. Tito
všichni mohli vytvářet nebo být kameny. V třetí kapitole O slovech se
dočteme o pojmech a jejich vzniku, např. velké kameny, megality, polodolmeny,
trilit, neolit, paleolit, chalkolit, eneolit. Dále se dozvídáme o vzniku
názvosloví kamenů. Některé se ujalo jako pojem menhir anebo neujalo jako třeba
peulvan. Můžeme se také dozvědět o pojmech chodbové hroby, skříňové hroby a
transeptové komory.
Kniha
první – KAMENNÉ HROBKY – rodina dolmenů se dále dělí na typ první, typ druhý,
typ třetí, typ čtvrtý a typ pátý.
V typu
prvním, dolmeny – kamenné stoly, autor vypráví, jak poprvé spatřil svůj první
pradolmen v Dánsku a jak se takový dolmen pozná. Následně vysvětluje pojmy
typu pradolmen, rozšířený dolmen a velkodolmen. Popisuje tvary mohyl nad
dolmeny. Třídí poklady dolmenů na kamenné nástroje štípané z pazourku,
kamenné sekery z pazourku nebo jiné suroviny, střepy keramických nádob,
různé drobné ozdoby a celé lidské kostry ve skrčené či natažené poloze. Dále autor
popisuje, kde všude se dolmeny nacházejí a že né všechny se podobají dolmenům
ze severní Evropy. Britské ostrovy jsou pokryty portálovými dolmeny a
chodbovými hroby. Ve Francii se nacházejí anjouské dolmeny s portikem. Na
Pyrenejském poloostrově najdeme antasy, cuevy a na východ od Pařížské pánve
krabicové dolmeny. Ty se objevují na ostrovech západního Středomoří, ve
Švýcarsku, v severoafrickém přímořském pásu a od Bulharska po Kavkaz.
V typu
druhém, dlouhé, stájové a rohaté mohyly, nejprve autor popisuje mohylu West
Kennet ve Velké Británii, kterou navštívil a dále různé typy mohyl, které
můžeme nalézt, např. Hunebett. Dále se zmiňuje o stájových mohylách a popisuje
carnackou skupinu mohyl. Uvádí obecný popis mohyl. Nejdříve byly dřevěné
komory, později se začaly objevovat kamenné. Na západě se objevují obdélníkové
až lichoběžníkové mohyly s dřevěnými komorami, na severu obdélníkové
mohyly obložené kamenem. Karel Sklenář uvádí některé konkrétní mohyly, jako
Kujavské hroby v Polsku, mohyly v Březně u Loun, mohylové pohřebiště
u Ohrozimi na Prostějovsku. V hrobkách se zacházejí jedinci (Irsko) až pár
stovek mrtvých (Francie). Většinou se však nacházejí pouze lebky a dlouhé
kosti. Hrobky sloužily spíše jako kostnice.
V kapitole
třetí, Chodbové hroby – paláce mrtvých, nás autor seznamuje s chodbovými
hroby severského a orknejsko-cromartyjsko-hebridského typu. Popisuje chodbový
hrob jako takový. Uvádí hranici mezi severní Francií a východním Holandskem.
Dále nás seznamuje s megalitickým uměním v chodbových hrobech. Jak
umělci pracovali. Popisuje význam jednotlivých obrazců.
V typu
čtvrtém se autor zabývá galeriovými hroby. Zmiňuje se Züschen, hrobě pařížského
typu. Ve Švédsku se nacházejí velké kamenné skříňky. Uvádí názor, že stavby
postavili obři. Popisuje bludné kameny. Jak se kameny dostaly na místo určení a
postupy staveb.
Typ
pátý je o skříňkových hrobech – kamenných rakvích. Popisuje hrob u Kivik ve
Švédsku. Jedná se o královský hrob ze střední až mladší doby bronzové. Dále
zmiňuje popis a výskyt ostatních skříňových hrobů.
Kniha
druhá – KAMENNÉ SVATYNĚ – rodina menhirů se dělí na tři typy.
V typu
prvním, Menhiry – dlouhé kameny, autor začíná popisem „Zkamenělého pastýře“ u
Klobuk a Kamenné víly“ u Atlantického oceánu. Dále popisuje a definuje menhir a
jejich výskyt. Dělí je na loďkovité kamenné ohrady a zenové kameny. Zabývá se
zde vztahem Keltů a menhirů a vztahem menhirů a sochařstvím. Řeší také otázku,
jak se tyto kameny vztyčovaly. Odpovědi na ní můžeme nalézt ve starověku,
v etnografickém srovnání nebo ve filozofických spekulacích. Co můžeme
s přesností říci je, že menhir má spojitost s hrobem. Stojí na pravěké
mohyle nebo ve zřetelném spojení s ní. Může také stát v těsné
blízkosti podzemního hrobu, který je jinak označen. Seznamuje nás s možným
významem menhirů. Jsou to: kultovní význam, prakticky kultovní, pamětní,
praktický a prestižní. Menhiry mohou tvořit také náboženské představy jako je
mana (neosobní nadpřirozená síla), nebo betyl (sídlo nadpřirozené síly)
vyskytující se v bibli.
Typ
druhý se zabývá Lineárním seskupením – kamennými řadami. Jsou typické pro
západoevropskou oblast. Autor popisuje Carnac, jeho rozdělení na úseky a uvádí
popis dalších kamenných řad na polích u Bretaně jako Kerrerho pole, Lagatjar ve
Finistére. Uvádí také další řady např. v Británii, kamenné řady na
norských ostrovech a české na planině u Korenova mezi Rakovníkem a Louny. Řeší
otázku, jak poznat stáří kamenů. Uvádí že, dříve se o kamenech tradovaly
pověsti a legendy a postupně se začaly objevovat v psané historii. Stáří
se také může určit srovnáním kamenů na jiných podobných nalezištích. V 19.
století se začala používat relativní chronologie, srovnávací metoda,
typologická metoda a historické datování. Autor seznamuje čtenáře
s radiokarbonovým datováním a dendrochronologií.
V typu
třetím autor rozvádí Cromlechy – kamenné kruhy. Seznamuje nás se Stonehenge a
vysvětluje rozdíl mezi ním a Averbury. V Podunají nám popisuje rondely
nebo příkopové kruhové objekty, jako jsou Těšetice-Kyjovice. Dále nám podrobně
popisuje stavby typu henge, různé typy kruhů, taulusy, loďkovité zobrazení
kolem žárových hrobů (Vikingové), kamenné labyrinty a soudní kruhy. Zabývá se
účelem kruhů a usuzuje, že je velmi mnohostranný. Uvádí, že problematikou
vztahu megalitických památek a nebeských těles se zabývají obory
archeoastronomie, paleoastronomie nebo astroarcheologie. Na konci této kapitoly
Karel Sklenář uvádí Thomovskou konstrukci.
Ve
Třech úvahách na závěr nás autor seznamuje s obrazem minulosti velkých
kamenů a s přítomností v názorech na megality. Znázorňuje to na
jednotlivých mapkách. Dělí megalitickou stavbu jako stavbu hrobu, stavbu
svatyně nebo veřejného památníku. A také zde otvírá otázku, zda mají velké
kameny budoucnost.
Úplně
poslední kapitola se zabývá Megality jako heslem pro encyklopedii.
Následuje
chronologická tabulka evropských megalitických památek s vysvětlivkami a
použitými zkratkami.
Na
posledních stránkách uvádí některé publikace o megalitech. Najdeme zde
literaturu o konkrétních územích. Další literatura se zabývá speciálními
otázkami megalitů. Nesmíme zapomenout na výběr z české literatury o
megalitických a příbuzných jevech.
Nesmí
také chybět Rejstřík, který je do jisté míry výběrový.
Kniha
je velmi dobře zpracovaná, přehledná a hodně mě zaujala. Nejvíce se mi líbila
pasáže, kdy na začátku kapitoly autor vypráví, jak se sám setkal s velkými
kameny, jak se o nich dozvěděl a popisuje je z vlastní zkušenosti.
Doporučila bych jí každému, kdo se zajímá o tyto typy památek.
Zatím všechno, co jsem od Sklenáře četla bylo skvělé. On má strašně poutavý styl! Tyhle chytrý lidi často píší děsně složitě a nezáživně, i když ta látka má dobrej potenciál. Na doktoru Sklenářovi se mi líbí, že píše pro lidi a ne jen pro okruh vyvolených, kteří se tématem zabývají.
OdpovědětVymazat