Autor: Kača
PAVILON ANTHROPOS
Pavilon
Anthropos, součást Moravského zemského muzea v Brně, se nachází v brněnské
čtvrti Pisárky. Je to třípatrová budova, která byla vybudována v 60.
letech. Od roku 2003 byla rekonstruována a v roce 2006 bylo opět otevřena
pro veřejnost. Je zde vystavena expozice, která se snaží přiblížit laické
veřejnosti historii osídlení na Moravě a v celé Evropě. Expozice je
rozdělena do tří částí s názvy: Morava lovců a sběračů, Nejstarší umění
Evropy a Paleolitické technologie.
V první
místnosti se po levé straně ode dveří nachází blok informačních tabulí o
genetice a jejím spoluzakladateli G. J. Mendelovi. Tento blok o genetice je
zakončen informačními tabulemi o evoluci primátů, člověka a nakonec je zde
ukázán strom života. Celá tato část o genetice je doplněna plastickou sochou,
která napodobuje řez buňkou. V protilehlé části sálu začíná podrobný popis
evoluce primátů. Pod informačními tabulemi, které přibližují návštěvníkům vývoj
primátů, se nachází vitrína s kostrami dvou opic a dvou lebek. Naproti
této vitríně se nachází další vitrína s kostrami šimpanze, gorily a
orangutana. Tato část o evoluci primátů je doplněna zabudovanou televizí, kde
návštěvníci můžou shlédnout dokument na toto téma. Vedle se nachází vitrína,
jejímž tématem jsou Oligocenní primáti, jsou zde vystaveny čelisti, lebka
Aegyptopitéka zeuxise, lebka prokonzula afrikana, čelist pliopitéka a
dryopitéka. Následuje informační tabule o nálezech z období středního a
mladšího miocénu. Naproti této tabule se nachází vitrína s odlitými
stopami Australopitéků z Laetoli, které jsou staré asi 3,7 miliónů let.
Tématem další vitríny jsou lebka Sivapitéka indicuse, čelist Sivapitéka
punjabicuse a čelisti. Následuje tabule, která informuje o Sivapitécích. Vedle
této tabule se nachází vitrína, kde je vystavena „Lucy“ - Australopitékus afarensis,
která patří mezi nejznámější nálezy, protože je stará asi 3,2 miliónů let a
zachovalo se neuvěřitelných 40% z celé její kostry. Dále se zde nachází
vitrína s názvem Australopithécus. Jsou zde vystaveny 4 lebky na
rotujících podstavcích, dále kyčel a čelist horní a dolní. Vedle lze zhlédnout
výjev stravování pravěké rodiny. Jelikož australopitékové ještě nelovili a
jedli pouze mršiny, jsou zde také ukázána mrchožravá zvířata jako sup nebo
šakal. Vedle tohoto výjevu se nachází zasklený výklenek s Tématem Homo habilis,
kde jsou vystaveny 3 lebky na rotujících podstavcích a další tři lebky bez
podstavců. Vedle výklenku je informační tabule, která přibližuje život Homo
habilis a Homo rudolfensis. Před schody do dalšího patra je vystavena
rekonstrukce hlavy Homo habilis.
Ve
druhém patře pokračují vitríny s tématem evoluce člověka. Dalším stupněm
je Homo ergaster, kterému je věnována vitrína se 2 lebkami na rotujících
podstavcích, dále pak je zde vystavena čelist a část lebky. Následuje vitrína s
Homo erectus, jsou zde vystaveny 3 lebky na rotujících podstavcích, mozkovna a
stehenní kost. Tato vitrína plynule pokračuje ve vývoji k Homo heidelbergensis.
Zde jsou vystaveny 4 lebky na rotujících podstavcích, dolní čelist, mozkovna,
část lebky Homo antecessor, čelist Homo heiderbergensis a přední část lebky. Po
této vitríně následuje informační tabule o člověku Heidelberském. Následuje
výklenek, kde je ukázáno dioráma Anteneandrtálců z Bilzingsleben. Pod
velkými okny, které prosvětlují větší část celé místnosti, se nachází vitrína
s kostmi a zuby mamuta. Ve výklenku na druhé straně je vystaveno dioráma
Neandrtálců v jeskyni Kůlna, vedle níž je tabule, která informuje o životě
neandrtálců. Další vitrína, která je přes celou stěnu, ukončuje evoluci člověka
a to konkrétně obdobími Homo neandrtalensis, kde je vystaveno 5 lebek na
rotujících podstavcích, čelist, pažní kost a výlitek mozkovny a Homo sapiens,
kde jsou vystaveny 3 lebky na rotujících podstavcích. Pak je zde ukázka
paleolitického umění, které se nachází ve třetím patře, informační tabule o
životním stylu kromaňonců, vitrína s tématem Homo sapiens na Moravě a
vitrína s názvem Příběh lidského rodu. V koncové uličce se nachází
obraz Stádo pižmoňů při obraně před vlky a následují vitríny s kostrami
divokých zvířat. Protější ulička informuje návštěvníky o pravěkých
technologiích nejen pomocí vitrín, ale i pomocí zabudované televize
s krátkými videi. Celému druhému patru dominuje rekonstrukce mamuta
s mládětem v životní velikosti.
Ve
třetím patře jsou ukázány především technologie, které se vztahují
k různým částem pravěku od staršího paleolitu k neolitu. Tabule
stručně informují o každém období pravěku. V tomto sále jsou nálezy roztříděny
podle lokalit, kde byly nalezeny. Například je jde vitrína Předmostí
s informacemi o lokalitě a danými nálezy. V jednom rohu místnosti se
nachází výjev Kulturní praktiky neandrtálců, v protějším rohu je výjev
Kruhové uskupení z mamutích kostí s vlkem. Zajímavostí je
rekonstrukce trojhrobu z Dolních Věstonic a hrob brněnského šamana, kde je
ukázána rekonstrukce šamana, jeho obleku, a jsou zde vystaveny též nálezy
z hrobu. V druhé části místnosti je výjev neolitické chýše
z rákosu. Poté následuje část Nejstarší umění Evropy, kde jsou ukázány
rekonstrukce například stropu z jeskyně Altamira, výjevy z jeskyně
Niaux nebo z Chauvetovy jeskyně. Jedna vitrína představuje Venuše
s názvem: Ženský a mužský svět v gravettienu. Dále zde máme nálezy
předmětů z kostí, například bizona, koňskou hlavu a další. Mezi další
ukázky umění mohu zmínit koníka nebo expresivní kresbu jelena velkorohého
z Lascaux.
Cílem
pavilonu bylo informovat návštěvníka o pravěku na našem území a to převážně na
Moravě. Dle mého názoru byl tento cíl určitě splněn. Bez menší kritiky se to
ale neobejde. Jakmile jsem vstoupila do expozice, nevěděla jsem, kde začít.
Začala jsem u genetiky a plynule jsem pak přešla k Homo habilis, protože
začátek evoluce primátů se nacházel v opačné části místnosti než genetika.
Hned první vitríně, kterou jsem si začala prohlížet, chyběly popisky nebo u
dalších vitrín byly špatně čitelné, jinde se odlepoval text na zdi, který doprovázel různé výjevy z
minulosti. U vitríny s odlitkem stop jsem přemýšlela co to je, protože tam
nebylo téměř nic vidět. Jelikož expozice skáče z jednoho rohu do druhého, uvítala
bych šipky se směrem prohlídky. Pavilon je velice pěkně vybaven, ale místy je
to trochu zmatené. Nemluvím jen o přízemí, ale také převážně o třetím patře,
kde bylo, dle mého názoru, zbytečně moc ukázek pravěké technologie. Jelikož
vitríny se zde převážně zaměřovaly na určité lokality, stačilo by pouze
odstranit pár vitrín a efekt by zůstal stejný. Jinak se mi Anthropos moc líbil
a určitě bych ho doporučila všem mým známým.
Připojuji několik poznatků z nedávné návštěvy Anthroposu: postupná výměna originálních artefaktů za plastové napodobeniny je sice pochopitelná, ale vypadá to strašně. Stejně tak některé "repliky", např. mezolitický šíp. Jinak ale velmi povedená expozice. Chválím také odbornou fundovanost a vstřícnost zaměstnanců, zejména při nákupu literatury. To je věc, která třeba v ZČM Plzeň nefunguje moc dobře.
OdpovědětVymazat