Uvnitř
neolitické mysli
David Lewis-Williams,
David Pearce
David
Lewis-Williams je profesorem antropologie na Rock Art Research Institute
University of Witwatersrand v Johannesgurgu. Zabývá se především výzkumem
parietálního a mobilního umění mladého paleolitu. Je autorem řady publikací,
např. Mysl v jeskyni.
David
Pearce je výzkumný pracovník na Rock Art Research Institute University of
Witwatersrand v Johannesgurgu. Zaměřuje se zejména na výzkum pohřebních
rituálů pozdní doby kamenné v Africe.
Tato kniha
pojednává o fungování lidského mozku a složitých elektrochemických pochodech,
které v něm probíhají a vytvářejí naše vědomí. Zaměřuje se především na
dvě odlišné fáze neolitu ve dvou částech světa: Blízký východ a západní Evropu.
Autoři porovnávají pohřební zvyky a symboly na lokalitách na Blízkém východě,
jako například Nevali Ҫori, Göbekli Tepe, Ajn Ghazal, Jericho a Ҫatal Hüyük
s mohutnými kamennými památníky v Bretani, Velké Británii, Irsku a na
Pyrenejském poloostrově.
První kapitola
nazvaná „Revoluční neolit“ se zabývá některými výklady důvodů, proč lidé
přestali lovit zvěř a sbírat plody divoce rostoucích rostlin, proč zvířata
začali domestikovat a rostliny zušlechťovat. Dozvíme se tu o nálezech lidských
lebek, které byly pokryté směsí jílu a páleného vápna, vytvarované do podoby
obličejových rysů, s lasturkami na místě očí. Dále se seznámíme
s archeologem jménem Vere Gordon Childe a s jeho termínem „neolitická
revoluce“. Autoři se zde také snaží vysvětlit pojem náboženství a s ním
spojených jevů a symbolů.
Kapitola
druhá nese název „Smlouva s vědomím“ a popisuje prožitky společné všem
lidem. Autoři se tu snaží vyvrátit chybnou představu, že vizionáři jsou
výjimeční lidé. Na začátku autoři líčí život a tvorbu Jeana-Jacquese Rousseaua
a dále se dostávají k vysvětlení pojmu „smlouva s vědomím“. Popisují
pocity osmi lidí ve změněném stavu vědomí po požití psychotropních látek, nebo
ve stadiu mezi bělostí a spánkem a snaží se najít společné rysy jejich „vidin“.
Na základě jejich výpovědí stanovují tři stadia změněného stavu vědomí.
Třetí
kapitola s názvem „Vnímání a utváření kosmu“ pojednává o struktuře a
fungování kosmu a jeho úrovní podle analogií domorodých obyvatel Mezoameriky,
Aztéků, nebo afrických a jihoamerických domorodých kmenů. Seznamujeme se
s praktikami a prožitky šamanů po celém světě, které se neuvěřitelně
shodují, jako je například líčení letu, kdy duše šamana opustí jeho tělo,
komunikace s bytostmi a silami z říše duchů, nebo zvýrazňování očí
mrtvého šamana. Důkazy o víře v kosmos a o podobných prožitcích vydalo
naleziště Ajn Ghazal, kde se našlo množství sošek s vysoce stylizovanými
obličeji. Jejich tvůrci kladli velký důraz na oči.
Ve
čtvrté kapitole nazvané „Důvěrná setkání s vystavěným kosmem“ se dozvíme,
jak mohou lidské stavby představovat kosmologii, a jak práce a architektura
sjednocují náboženství, sociální struktury a kosmologii na názorném příkladu
víry jihoamerických indiánů z kmene Barasanů. Dále se zde popisuje
architektura, výzdoba staveb a výtvarné umění Ajn Ghazalu a Ҫatal Hüyüku.
Pátá
kapitola je poslední, která se věnuje Blízkému východu a nazývá se „Ochočení
přírody“. Dozvíme se zde, co pojem smrt
znamená pro různé kmeny domorodých obyvatel Afriky a Jižní Ameriky a co možná
znamenal pro neolitické obyvatelstvo Blízkého východu. Dále autoři vysvětlují
pojmy „příroda“, „divokost“ a „zrod“ z hlediska domestikace a přivlastnění
zvířat.
Šestá
kapitola s názvem „Starostí přináší mnoho, ale ten sen je drahocenný“ je
spojovacím článkem mezi neolitem na Blízkém východě a v západní Evropě.
Zkoumá se zde mýtus o Gilgamešovi a dále pak zážitky sibiřského
šamana-začátečníka na cestě kosmem.
Sedmá
kapitola se týká stavitelství ve smyslu monumentálních staveb v podobě
mohyl a kamenných kruhů. Autoři zde srovnávají mohyly s pahorky (telly),
na kterých byly vystavěny osady na Blízkém východě. Také nás seznámí například
s mohylami Bryn Celli Ddu (jejíž název, v překladu Mohyla v temném háji,
je i názvem této kapitoly) a Barclodiad y Gawres. Dále vysvětlují pojem
„henge“, vyprávějí o megalitických hrobkách, které rozdělují do třech
základních typů a také rozebírají vnitřní uspořádání mohyl i výzdobu na stěnách
v podobě symbolů.
Osmá
kapitola „Brú na Bóinne“ se věnuje neolitickým stavbám v Irsku, především
v zátoce řeky Boyne na nalezištích Knowth, Newgrange a Dowth. Dozvíme se
zde o historii tohoto místa, o konstrukci mohyl na těchto lokalitách, o vnitřní
i vnější výzdobě, výbavě a o možném účelu staveb.
Kapitola
devátá, nazvaná „Náboženství de profundis“ se noří do temných hlubin podsvětí,
které vytvořila lidská mysl. Zde se autoři nezaměřují na zvláštnosti vybraných
neolitických lokalit, ale zkoumají složky západoevropského neolitického náboženství
a univerzální pojetí kosmu. Také se dozvíme, co pro tehdejší společnost
znamenala těžba pazourku, jaký smysl měly vyhloubené šachty, malované a ryté
symboly jejich stěnách, nebo materiál použitý na výrobu nástrojů a zbraní,
převážně seker a sekeromlatů. Nepovšimnut nezůstane ani význam křemene, který
se v neolitu hojně dovážel a je využíván šamany po celém světě dodnes.
Poslední
desátá kapitola s názvem „ Východ je východ a západ je západ“ tvoří
závěrečné shrnutí, porovnání raně neolitických osad na Blízkém východě se
společnostmi, které vytvořili velkolepé monumenty atlantické Evropy a posouzení
roli mysli a náboženství ve společnosti.
Tato
kniha je velice zajímavá, pomáhá nám pochopit myšlenkové pochody prvních
zemědělců a uvádí nás tak do jejich světa, který byl zcela odlišný, než je ten
náš. I přesto, že je velice náročná na četbu a pochopení všech informací, bych
ji doporučil každému, kdo se, i třeba jen okrajově, chce neolitem zabývat.
Žádné komentáře:
Okomentovat