autor: Josef Pazdera
zdroj:
http://www.osel.cz/index.php?clanek=4757
Kanibalismus doložený stovkami koster
Lidské ostatky z doby neolitu možná dokládají, že na území dnešního Německa se soukmenovci pojídali.
Herxheim dnes
Pokud bychom byli v jižním Německu před 7000 lety, byli bychom zřejmě
svědky hrůzných činů. Po dobu několika desetiletí se zde lidé mordovali
a jedli. Zbytky po rituálních hostinách se pak házely do oválné jámy. K
tomuto překvapivému závěru dospěli francouzští archeologové pod vedením
Bruna Boulestina z University of Bordeaux.
Před 7000
lety zde byla osada, kterou obklopovala strouha, v níž dnes nalézáme
stovky lidských ostatků. (Kredit: F. Haak, GDKE Rheinland-Pfalz,
Direktion Archaologie, Speyer)
V místě, kde dnes stojí vesnice Herxheim, se lidojedství mělo
praktikovat ve velkém. Oběťmi měli být otroci, trestanci ale výběr
nešťastníků se klidně mohl dát i podle zcela jiných, kriterií a oběťmi
mohli být blízcí z vlastních řad. Za vším tím násilnictvím měla podle
Francouzů stát tehdejší krize střední Evropy. Boulestin se svými
spolupracovníky jsou přesvědčeni, že mají dost důkazů, kterými mohou
tento nový názor doložit. Má jít o stovky kostí, které vykazují shodné
znaky poškození, jako kosti zvířecí. Z toho, že se podobně poškrábané
lidské i zvířecí kosti nacházejí na stejném místě, vědci usuzují, že i
lidská těla byla porcována jako ta zvířecí. Vyobrazení na střepech
hliněných hrnců, které se mezi kostmi našly vypovídají, že šlo o dobu
před 7500 až 7 000 lety. Tedy o dobu neolitu, kdy se u nás začalo šířit
farmaření.
Samotný nález kostí v Herxheimu není novinkou. Odkryli je již
před desítkou let němečtí archeologové Jörg Orschiedt z University z
Lipska a Miriam Haidleová z muzea ve Franfurtu. Ti tehdy o kanibalství
neuvažovali. S nynějšími závěry francouzských kolegů nesouhlasí a po
jejich vyjádření se v jiném význačném periodiku (Science News) nechali
slyšet, že se Francouzi mýlí . Podle Němců byla lidská těla nejprve
spálena a teprve pak rozlámána. To podle nich také dostatečně
vysvětluje, proč lidské kosti vykazují stejné známky poškození jako
kosti zvířecí. Pálení těl zemřelých je doloženou praktikou mnoha
pravěkých kultur. O nic jiného nemá jít ani v Herxheimu.
Máme zde tedy teorie dvě. Německá dokazující ušlechtilost tamní rasy a
francouzskou, která pravěk líčí jako „děs běs“. Jasno do věci nepřinesl
ani třetí specialista, na nějž se media obrátila o pomoc. Rick
Schulting, anglický archeolog z Oxfordu si to zřejmě nechce s nikým
rozházet a tak se vyjádřil šalamounky. Prý by bylo velmi zajímavé, kdyby
se dalším výzkumem potvrdilo, že jde o kanibalismus tak velkého
rozsahu. Zatím byl doložen jen jeden případ neolitického kanibalismu. Je
z doby před 6000 lety. V roce 1986 ve francouzské jeskyni byly nalezeny
pozůstatky různých zvířat spolu s asi šesti nešťastníky, kteří měli být
na stejném místě a ve stejnou dobu také porcováni a snědeni.
Ve změti
lidských a zvířecích kostí se našla i tato nádoba. Stejný ozdobný vzor
je charakteristický pro osadu sto kilometrů severněji. (Kredit: Pascal
Disdier, CNRS, Universite Marc Block Strasbourg 2)
První vykopávky v Herxheimu pocházejí z let 1996 až 1999 a tehdejší
závěr vyzněl ve prospěch kulturní společnosti. Mělo jít o osídlení
početnou vyspělou komunitou používající zdobenou keramiku. Sídlo bylo
obkrouženo dvěma strouhami. Tyto příkopy, jak se později ukázalo, byly
hloubeny okolo osady postupně a vznikaly v průběhu několika staletí.
Původně nebyly budovány jen jako pohřebiště, ale byly do nich házeny i
kosti hospodářských zvířat a psů. V letech 2005 až 2008, kdy vykopávky
pokračovaly, se v příkopech našly další lidské kosti. Tentokrát to byly
lebky a úlomky čelistí. Zajímavé na nich bylo to, že mozkovny byly od
zbytku lebek odřezány. Celkem jde o pozůstatky přibližně 500 lidí.
Střepy nádob, se kterými lidské kosti sdílely stejnou vrstvu, svědčí o
tom, že lidské kosti pochází z doby v rozmezí jen několika desítek let.
Některé ze střepů pochází z míst sto kilometrů vzdálených, jiné až ze
400 kilometrů vzdálené "výrobny".
Příkopy s odpadky, které jsou nyní pro archeology zlatým dolem,
neměly tehdy význam obranný a nejednalo se o překážku případným
nájezdníkům. Šlo jen o jakési symbolické vymezení hranic. Podle
německých archeologů se do jam lidské kosti dostaly tak, že tam byly už
jako kosti dopraveny. Mělo se jednat o jejich odložení až poté, co byla
těla ceremoniálně spálena někde jinde. Francouzský závěr vyznávající
kanibalismus, se zase opírá o podobnosti v poškození, která se objevují
jak na zvířecích, tak na lidských kostech. A také z toho, že lidská
žebra musela být od páteře oddělena ještě před jejich vhozením do
příkopu. Lebky podle francouzských vědců měly být před tím, než došlo k
jejich otevření, zbaveny kůže a svalstva. Zářezy a škrábance jsou prý
důkazem vyjímání jazyku. Zářezy na dlouhých kostech nohy zase mají
svědčit o dobývání a pojídání morku svých blízkých. Boulestin je dokonce
přesvědčen, že na kostech ruky jsou stopy po okusování a to v místech,
kde kosti byly záměrně rozdrceny. Stopy kanibalismu nesou podle něj
stovky kostí a ty, které šrámy o kanibalství nevykazují, jsou prý v
nálezu jen výjimkou.
Ostatky na jejichž osudu se archeologové nemohou shodnout.
Němci se s takovým názorem nemohou ztotožnit a oponují tím, že
chybějící čelisti nejsou důkazem nějakého vyřezávání jazyka, ale jen
dokladem pálení obětí, při němž čelisti jednoduše upadly a došly k
úhoně. Boulestin kontruje nálezem tří jiných lokalit, které podle něj
také svědčí o masakrech tuctů lidí v přibližně stejné době, kdy to v
centrální Evropě „politicky vřelo“. Herxheim podle všeho mezi taková
místa také patřil. Na jeho straně je fakt, že krátce po době, kdy byly
kosti do příkopu naházeny, bylo místo opuštěno.
Aby toho nebylo málo, tak se svou troškou do mlýna přichází další
odborník na neolit. Podle Nicka Thorpe z University of Winchester není
jisté, že tehdejší krize postihla i oblast Herxheimu, nicméně poničení
faciálních částí lebek nepovažuje za náhodné. Důkladnost, se kterou je
to provedeno, podle něj připomíná záměrnou snahu o destrukci identity.
Řečeno prostou mluvou - mělo jít o akt msty, při kterém nešťastníkům
rozbili „ciferníky“ tak, že ještě před pohřbením byli k nepoznání.
Čemu
a komu nyní věřit? Toť otázka. Jasno by do toho, co se v Herxheimu
skutečně stalo, mohla vnést plánovaná analýza kostí. Rozbor DNA by měl
dát odpověď na to, zda poničené (okousané) lidské ostatky patří
individuím ze stejné oblasti, nebo zda se jedná o cizince a odkud byli.
Chemické složení kostí by mělo zase vypovědět o tom čím a jak se dotyční
živili a tedy i k jaké společenské vrstvě patřili.
Zda byli neolitičtí lidé spíše altruistickými dobráky vyznávajícími
pietní obřady, nebo šlo o agresivní lidojedy, zůstává
zatím nerozhodnuto.
Pramen: University of Bordeaux
Žádné komentáře:
Okomentovat